Den mörka sidan

Jag är hemma efter 8 dagar på sjukan! Mådde relativt bra när jag blev inlagd, kom hem sjukare än någonsin. Allt för att kirurgen satt in en stent (litet rör) i min gallgång till levern som blockerade allt och jag blev gul samt fick skyhöga värden & smärtan ska vi inte glömma. Aldrig mått så dåligt! En helvetes vecka. Fick lida i 3-4 dagar för att ingen kunde ta bort den, men sen förra veckan, måndag, tog dem ut den och jag började må bättre. Jag hatar att visa mig svag, gråta & vara nere men under den veckan så brast det flera gånger. Mycket för att jag var så fruktansvärt rasande på kirurgerna & personalen på avd. 8. Hoppas att jag slipper det stället! När jag blev utskriven nu i söndags var mina levervärden fortf. höga och bilirubinet (det som gör mig gul). Brukar be om att få se mina provsvar, fascinerande att se hur höga värden man egentligen har, hur dem går upp & ner.Men inte vill jag dela rum med en gammal tant som inte ens kan ha lampan på. Nejtack. Är hellre hemma i mitt eget lilla hem!

Tack för allt stöd & alla "krya på dig" hälsningar på fb, sms osv. Det värmer! Än är min fight långt ifrån över.


Jag vet att folk bara menar väl, men jag är så trött på att förklara vad det är för sjukdom jag har osv. Så här har ni namnen på det jag kommer få leva med resten av mitt liv.
PSC (primär skleroserande cholangit)
spår av Autoimmun hepatit
Ulcerös kolit.

Nej, jag kommer aldrig att bli helt frisk, PSC & AH kommer jag att få leva med tills det att jag får en ny lever. Vilket det redan har blivit snack om. Levertransplantation .... skrämmer skiten ur mig om jag ska vara ärlig. Får reda på mer nästa vecka den 21sta när jag ska till min duktiga läkare på C-las.
På måndag (19e) ska jag till Akademiska för en undersökning som är super viktigt. Den kommer att visa hur min lever ser ut, och hur stor del av den som är inflammerad. Man använder radioaktiva kontrast medel. Blir en hel dag där helt enkelt.


Har ni nå frågar går det bra att skriva här så svarar jag. :)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0